Statut
STATUT GMINY SKOŁYSZYN
DZIAŁ I.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Statut Gminy Skołyszyn, zwany w dalszej treści „Statutem”, stanowi o ustroju Gminy Skołyszyn.
2. Statut określa w szczególności:
1) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy;
2) zasady uczestnictwa organu wykonawczego jednostki pomocniczej w pracach Rady;
3) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy;
4) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy;
5) zasady i tryb działania Komisji rewizyjnej;
6) zasady i tryb działania Komisji skarg, wniosków i petycji;
7) zasady działania klubów radnych;
8) zasady dostępu i korzystania z dokumentów wytworzonych przez organy Gminy w ramach wykonywanych
zadań publicznych.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Skołyszyn;
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Skołyszyn;
3) Radnym – należy przez to rozumieć Radnego Rady Gminy Skołyszyn;
4) Komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy Skołyszyn;
5) Komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję rewizyjną Rady Gminy Skołyszyn;
6) Komisji skarg, wniosków i petycji – należy przez to rozumieć Komisję skarg, wniosków i petycji Rady Gminy Skołyszyn;
7) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Skołyszyn;
8) Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Skołyszyn;
9) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Skołyszyn;
10) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
DZIAŁ II.
Gmina
§ 3. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy Skołyszyn, z mocy ustawy o samorządzie
gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową.
§ 4. 1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Utworzenie jednostki organizacyjnej następuje w drodze odrębnej uchwały Rady, która jednocześnie nadaje tej jednostce organizacyjnej statut.
§ 5. 1. Organami Gminy są:
1) Rada Gminy Skołyszyn;
2) Wójt Gminy Skołyszyn.
2. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Skołyszyn.
DZIAŁ III.
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 6. 1. W Gminie są tworzone jednostki pomocnicze tj. sołectwa.
2. Rada uwzględniając wolę mieszkańców, naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzi
społeczno-ekonomiczne dokonuje podziału Gminy na sołectwa.
3. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
4. Uchwały, o których mowa w ust. 1 powinny określać w szczególności:
1) obszar;
2) granice;
3) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 7. Do łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy stosuje się odpowiednio przepisy o ich tworzeniu.
§ 8. Sołtys może uczestniczyć w sesjach Rady i może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
§ 9. 1. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statucie tych jednostek.
2. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
3. Jednostki pomocnicze nie gospodarują samodzielnie środkami finansowymi, wskazują jedynie zadania
niezbędne do realizacji w danym roku budżetowym.
4. Rada może przekazać sołectwu część mienia komunalnego znajdującego się na jego obszarze.
5. Sołectwo korzysta z przekazanego mienia zgodnie z zasadami określonymi w uchwale o jego
przekazaniu.
DZIAŁ IV.
Rada Gminy
Rozdział 1.
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 10. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
§ 11. 1. Rada działa na sesjach oraz poprzez swoje Komisje.
2. Wójt i Komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 12. 1. Rada powołuje stałe Komisje ustalając jednocześnie zakres ich zadań.
2. Skład Komisji stałych określa odrębna uchwała.
3. W czasie trwania kadencji, Rada może powołać doraźne Komisje do wykonywania określonych zadań,
określając ich skład i zakres działania.
§ 13. 1. Pierwsza sesja Rady nowej kadencji zwoływana jest i prowadzona zgodnie z przepisami Ustawy.
2. Rada nowej kadencji na pierwszej sesji dokonuje wyboru Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących Rady.
§ 14. 1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań jednego z Wiceprzewodniczących.
§ 15. Do zadań Przewodniczącego Rady, a w przypadku jego nieobecności, Wiceprzewodniczącego, należy:
1) zwoływanie sesji Rady;
2) przewodniczenie obradom;
3) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał;
4) podpisywanie uchwał Rady;
5) wykonywanie innych zadań określonych Ustawą, Statutem oraz wskazanych przez Radę.
§ 16. 1. W przypadku odwołania z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed
upływem kadencji, Rada dokonuje wyboru na tej samej lub następnej sesji.
2. Po odwołaniu Przewodniczącego, do czasu wyboru nowego Przewodniczącego dalsze obrady sesji
prowadzi Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 17. Wójt zapewnia obsługę organizacyjną Radnym w zakresie sprawowania mandatu Radnego.
Rozdział 2.
Sesje Rady Gminy
§ 18. 1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji,
określone w Ustawie o samorządzie gminnym i innych ustawach.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne;
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania;
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego
postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;
5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
§ 19. 1. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
2. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwoływane w zwykłym trybie.
3. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w Ustawie.
§ 20. 1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad;
2) ustalenie czasu i miejsca obrad;
3) zapewnienie dostarczenia Radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad;
4) ustalenie listy zaproszonych gości.
3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się Radnych najpóźniej na 7 dni
przed terminem obrad za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub w inny skuteczny sposób, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się Radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją w sposób określony w ust. 3.
5. W razie konieczności zwołania sesji nadzwyczajnej, postanowienia ust. 3 stosuje się odpowiednio, z tym że termin powiadomienia wynosi nie mniej niż 2 dni przed terminem obrad sesji.
6. Projekty uchwał, z zastrzeżeniem zapisów ust. 4 doręcza się Radnym w formie elektronicznej, w tym z wykorzystaniem poczty internetowej na adres e-mail wskazany przez Radnego lub dedykowanej aplikacji do
obsługi posiedzeń Rady. Uznaje się, że zawiadomienie drogą elektroniczną oraz dostarczenie materiałów następuje z dniem, w którym wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej.
7. W przypadku braku technicznych możliwości zastosowania formy, o której mowa w ust. 6, niezbędnych czynności dokonuje się w formie papierowej.
8. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy.
§ 21. 1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady może uczestniczyć – z głosem doradczym – Wójt i jego Zastępca.
3. W sesji mogą brać udział także kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracownicy Urzędu wyznaczeni przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.
4. W sesjach Rady mają prawo uczestniczyć zainteresowani obywatele jako publiczność.
Rozdział 3.
Przebieg sesji
§ 22. Sesje są jawne.
§ 23. Publiczność i przedstawiciele mediów obserwujący przebieg sesji zajmują wyznaczone dla nich miejsca.
§ 24. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania
posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 25. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego, czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący
Rady.
§ 26. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły „Otwieram sesję
Rady Gminy Skołyszyn”.
§ 27. 1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady:
1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis §24;
2) przedstawia porządek obrad sesji;
3) stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad;
4) poddaje pod głosowanie zaproponowane zmiany porządku obrad.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 mogą być przeprowadzone z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji obsługującej Radę.
3. Wprowadzenie zmian w porządku obrad odbywa się po przeprowadzenia głosowania jawnego, w którym bezwzględna większość ustawowego składu Rady opowie się za zmianą.
§ 28. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;
2) sprawozdanie z działalności Wójta o pracach w okresie międzysesyjnym, w tym z wykonania uchwał Rady;
3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;
4) interpelacje i zapytania Radnych;
5) wolne wnioski, zapytania i informacje;
6) zamknięcie sesji.
§ 29. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej Radnym.
§ 30. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień Radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji. Wystąpienie na sesji nie powinno trwać dłużej
niż 3 minuty.
2. Przewodniczący Rady może czynić Radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę słowem „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania Radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje Radnego słowem „do porządku”, a gdy
przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 31. Na wniosek Radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie Radnego
zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 32. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej,
w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum;
2) zmiany porządku obrad;
3) zgłoszenia autopoprawki;
4) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów;
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
6) zarządzenia przerwy;
7) odroczenia obrad i przeniesienia ich na inny termin;
8) odesłania projektu uchwały do Komisji;
9) przeliczenia głosów;
10) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wniosków formalnych nie poddaje się pod głosowanie z wyjątkiem wniosków określonych w ust. 1 pkt 2, 4 i 8.
§ 33. 1. Po wystąpieniu wszystkich mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność, przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić Radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 34. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Gminny Skołyszyn”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 35. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają
zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 36. Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół, który powinien odzwierciedlać chronologicznie przebieg sesji.
§ 37. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery
uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta;
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady;
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
5) ustalony porządek obrad;
6) przebieg obrad, wyszczególnienie osób referujących temat i uczestniczących w dyskusji, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych;
8) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 38. Do protokołu, o którym mowa w §37 dołącza się:
1) listę obecności Radnych;
2) listę zaproszonych gości;
3) teksty przyjętych przez Radę uchwał;
4) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad;
5) wykaz głosowań zawierający określenie sprawy w jakiej głosowanie było przeprowadzone oraz imienny
wykaz Radnych ze wskazaniem sposobu głosowania przez Radnego tzn. czy opowiedział się ,,za" uchwałą,
kandydaturą lub wnioskiem, był ,,przeciw" czy ,,wstrzymał się" od głosu;
6) dokumentację wytworzoną w związku z przeprowadzeniem głosowania tajnego (karty do głosowania,
protokół z obliczania głosów i ustalania wyników głosowania);
7) inne dokumenty wytworzone w związku z protokołowaną sesją.
§ 39. 1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu.
2. O uwzględnieniu uwag decyduje Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania dźwiękowego z przebiegu sesji.
Rozdział 4.
Uchwały Rady Gminy
§ 40. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:
1) Wójt;
2) Klub radnych, na zasadach określonych w Ustawie;
3) Komisje Rady;
4) grupa Radnych w liczbie co najmniej trzech;
5) grupa mieszkańców Gminy, posiadająca czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego, licząca co najmniej 200 osób.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;
5) termin wejścia w życie uchwały;
6) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonania uchwały;
3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informacje o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty winny zawierać aprobatę o zgodności projektu uchwały pod względem formalno-prawnym oraz o zabezpieczonych w budżecie Gminy środkach, w przypadku gdy uchwała będzie wywoływać skutki
finansowe.
5. Projekty uchwał Przewodniczący Rady kieruje do zaopiniowania przez właściwe Komisje stałe Rady Gminy.
§ 41. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać, w miarę możliwości, posługiwania się
wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 42. 1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 43. Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały
(cyframi arabskimi) i oznaczenie roku podjęcia uchwały.
§ 44. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji na stanowisku pracy wyznaczonym przez Wójta do obsługi Rady.
Rozdział 5.
Procedura głosowania
§ 45. 1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie Radni.
2. Przewodniczący Rady, przed rozpoczęciem głosowania na sesji stwierdza, czy jest spełniony wymóg quorum.
3. Radny, głosuje za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania.
4. W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających przeprowadzenie głosowania za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania, głosowanie
imienne odbywa się w taki sposób, że Radny, po wywołaniu kolejno z listy przez Przewodniczącego Rady, wypowiada się czy jest „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, czy jest „przeciw”, lub „wstrzymuje się od
głosu”.
5. Wyniki głosowania jawnego, bezpośrednio po głosowaniu, ogłasza przewodniczący obrad.
§ 46. 1. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, a głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja skrutacyjna, z wyłonionym spośród siebie
Przewodniczącym.
2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je,
wyczytując kolejno Radnych z listy obecności.
3. Spełnienie warunku tajności polega na zapewnieniu Radnemu możliwości dyskretnego oddania głosu, bez wglądu innych osób.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych na sesji.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 47. 1. Przewodniczący obrad, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w sposób przejrzysty, niebudzący wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który
z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich czy zgadza się kandydować. Po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej i po stwierdzeniu braku zgłoszeń kolejnych kandydatów zamyka listę kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 48. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych jednostek redakcyjnych projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te
poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w §47 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami projektu uchwały. Jeżeli zachodzi taka konieczność przewodniczący obrad może zarządzić przerwę.
§ 49. 1. Zwykła większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała
większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej
z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów.
§ 50. 1. Bezwzględna większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały
co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura,
która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem
lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
Rozdział 6.
Komisje Rady
§ 51. Komisje podejmują i realizują przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu
jej zadań, zgodnie z ustalonym w uchwale o ich powołaniu przedmiotem działania, a w szczególności opiniują
projekty uchwał Rady.
§ 52. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę.
§ 53. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
§ 54. 1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący, powoływany i odwoływany przez Radę. Do zadań
Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) ustalenie terminu i porządku posiedzenia;
2) zwołanie posiedzenia;
3) zapewnienie przygotowania oraz dostarczenia Komisji niezbędnych materiałów;
4) kierowanie obradami Komisji.
2. W przypadku nieobecności lub niemożności pełnienia funkcji przez Przewodniczącego Komisji, jej pracami kieruje Zastępca Przewodniczącego, powoływany i odwoływany przez Komisję spośród swego grona.
§ 55. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach, przy obecności, co najmniej połowy składu Komisji.
2. Z przebiegu posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
§ 56. 1. Przewodniczący Komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności Komisji.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych Komisji powołanych przez Radę. Jeżeli czas działania Komisji był krótszy, Komisja składa sprawozdanie po zakończeniu swojej pracy.
§ 57. Stanowiska, opinie i wnioski Komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
Radni
§ 58. 1. Radny jest reprezentantem wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami, przyjmuje zgłoszone
postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.
2. Radny obowiązany jest brać czynny udział w pracach Rady i jej organów oraz instytucji do których został wybrany lub desygnowany.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji Radnego.
4. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.
§ 59. 1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego Radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać Komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1, Rada powinna umożliwić Radnemu
złożenie wyjaśnień.
Zasady i tryb działania Komisji rewizyjnej
Rozdział 1.
Organizacja Komisji rewizyjnej
§ 60. 1. Komisja rewizyjna składa się z co najmniej trzech Radnych w tym: Przewodniczącego Komisji,
Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz członków.
2. Przewodniczącego Komisji rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji rewizyjnej wybiera Komisja rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji rewizyjnej spośród swojego grona.
§ 61. Przewodniczący Komisji rewizyjnej organizuje pracę Komisji rewizyjnej i prowadzi jej obrady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności przez niego działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
Zasady kontroli
§ 62. 1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 63. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 64. Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 65. 1. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem, o którym mowa w ust. 1.
3. Przewodniczący Komisji rewizyjnej zawiadamia Wójta i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej 7 dni przed terminem kontroli wskazując jej zakres oraz członków
zespołu kontrolnego, w tym jego kierownika.
§ 66. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 10 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca – nie dłużej niż 3 dni robocze.
§ 67. 1. Kontroli Komisji rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
2. Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej
decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 68. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę
kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w §62 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
Rozdział 3.
Tryb kontroli
§ 69. 1. Kontroli kompleksowych, problemowych i sprawdzających dokonują w imieniu Komisji rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z trzech członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji rewizyjnej wyznacza na piśmie członków zespołu kontrolnego, w tym kierownika zespołu, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących, określając jednocześnie kontrolowany podmiot i zakres kontroli.
§ 70. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody
uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 71. 1. Członkowie Komisji rewizyjnej uprawnieni są w szczególności do żądania od kierownika kontrolowanego podmiotu:
1) zapewnienia warunków i środków dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli;
2) przedłożenia dokumentów i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli;
3) umożliwienia wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu;
4) udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie prowadzonej kontroli.
2. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
Rozdział 4.
Protokoły kontroli
§ 72. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie do 21 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających
ustalenia zawarte w protokole;
7) datę i miejsce podpisania protokołu;
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 73. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, członkowie Komisji rewizyjnej uprawnieni są do żądania pisemnego uzasadnienia jej przyczyn.
§ 74. Komisja rewizyjna informuję Radę niezwłocznie o wynikach przeprowadzonej kontroli.
Plany pracy i sprawozdania Komisji rewizyjnej
§ 75. 1. Komisja rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) tematykę posiedzeń i kontroli;
2) terminy odbywania posiedzeń;
3) wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.
3. Rada może zatwierdzić również część planu pracy Komisji rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 76. 1. Komisja rewizyjna składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję rewizyjną;
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
Rozdział 6.
Posiedzenia Komisji rewizyjnej
§ 77. 1. Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji w przypadku, gdy do Komisji została skierowana sprawa będąca przedmiotem działania Komisji
w okresie między obradami Rady.
3. Posiedzenia Komisji mogą być zwoływane także z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady;
2) nie mniej niż 4 Radnych;
3) nie mniej niż 3 członków Komisji rewizyjnej.
4. Przewodniczący Komisji rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenie:
1) Radnych niebędących członkami Komisji rewizyjnej;
2) Wójta, Zastępcę Wójta oraz Kierowników jednostek organizacyjnych;
3) osoby które na wniosek Komisji rewizyjnej zostały powołane w charakterze biegłych lub ekspertów.
5. W posiedzeniach Komisji rewizyjnej mogą brać udział zainteresowane osoby.
6. Z posiedzenia Komisji rewizyjnej należy sporządzać protokół.
DZIAŁ VI.
Zasady i tryb działania Komisji skarg, wniosków i petycji
§ 78. 1. Rada powołuje ze swego grona stałą Komisję do rozpatrywania skarg na działania Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych oraz wniosków i petycji obywateli kierowanych do Rady.
2. Komisja skarg wniosków i petycji składa się z co najmniej trzech Radnych.
§ 79. 1. Przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji powołuje Rada.
2. Komisja skarg, wniosków i petycji wybiera Zastępcę Przewodniczącego spośród swoich członków, na posiedzeniu Komisji.
§ 80. Rozpoznanie skargi, wniosku lub petycji przez Komisję obejmuje:
1) analizę treści skargi, wniosku lub petycji;
2) przeprowadzenie czynności wyjaśniających;
3) przygotowanie dla Rady stanowiska wraz z uzasadnieniem w temacie rozpatrzenia skargi, wniosku lub
petycji i przekazanie Przewodniczącemu Rady.
§ 81. 1. Komisja skarg, wniosków i petycji obraduje na posiedzeniach przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
2. Przewodniczący Komisji skarg, wniosków i petycji zwołuje posiedzenie niezwłocznie, nie później niż w terminie jak stanowią przepisy dotyczące trybu załatwienia sprawy oraz umożliwiającym Radzie zachowanie
ustawowych terminów rozpatrywania odpowiednio: skarg, wniosków lub petycji.
3. Podczas nieobecności Przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji lub niemożności sprawowania przez niego swojej funkcji, czynności tych dokonuje Zastępca Przewodniczącego Komisji.
§ 82. 1. W celu wykonywania swoich obowiązków Komisja może zwrócić się do Wójta lub kierownika jednostki organizacyjnej o pisemne zajęcie stanowiska w sprawie będącej przedmiotem skargi, wniosku lub
petycji.
2. Z przebiegu posiedzenia Komisji skarg, wniosków i petycji sporządza się protokół.
DZIAŁ VII.
Zasady działania klubów radnych
§ 83. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
2. Wewnętrzna organizacja klubu radnych należy do wyłącznej kompetencji Radnych, którzy go tworzą,
przy czym Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
3. Kluby radnych pracują w oparciu o własne, wewnętrzne regulaminy.
§ 84. 1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału, przez co najmniej trzech Radnych.
2. Radny reprezentujący dany klub radnych podaje pisemnie do wiadomości Przewodniczącego Rady, w terminie 7 dni, informację o fakcie założenia klubu, jego nazwie i składzie osobowym. Przedkłada także regulamin wewnętrzny klubu.
3. Reprezentant klubu ma obowiązek pisemnego poinformowania Przewodniczącego Rady o wszelkich zmianach personalnych i organizacyjnych zachodzących w klubie w terminie 7 dni od dnia ich
zaistnienia.
4. Przewodniczący Rady informuje radnych na najbliżej sesji o sprawach określonych w ust. 2 i 3.
§ 85. Kluby podlegają automatycznemu rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech.
§ 86. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu spośród swojego grona.
§ 87. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
§ 88. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady.
DZIAŁ VIII.
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów wytworzonych przez organy Gminy w ramach wykonywania zadań publicznych
§ 89. Udostępnianie dokumentów wytworzonych przez organy Gminy w ramach wykonywania zadań
publicznych następuje na wniosek osoby zainteresowanej, bez obowiązku wykazywania interesu prawnego lub
faktycznego. Wniosek powinien określać w szczególności zakres informacji.
§ 90. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji podlegają udostępnieniu – zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oraz Statutem.
§ 91. 1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji oraz dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty urzędowe, związane z realizacją zadań publicznych przez organy gminy, które nie zostały
udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej, udostępnia się w komórkach organizacyjnych Urzędu oraz
jednostkach organizacyjnych Gminy, zgodnie z ich zakresem działania.
§ 92. 1. 1. Z udostępnionych dokumentów obywatele mogą sporządzać notatki i odpisy. Każdy przypadek udostępnienia dokumentów winien być odnotowany w aktach sprawy.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w asyście wyznaczonego przez Wójta pracownika Urzędu.
3. Na pisemny wniosek zainteresowanego można wydać kserokopię dokumentu.
DZIAŁ IX.
Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 93. Zmiana Statutu może być dokonywana w formie i trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
§ 94. Tracą moc uchwały:
1) nr X/79/03 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 11 listopada 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy
Skołyszyn;
2) nr XXIX/214/09 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 18 listopada 2009 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy
Skołyszyn;
3) nr XIV/88/16 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 10 marca 2016 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Skołyszyn;
4) nr II/3/18 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Skołyszyn.
§ 95. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Przewodniczący Rady Gminy Skołyszyn
mgr inż. Dariusz Łyszczarz
RADY GMINY SKOŁYSZYN
z dnia 30 stycznia 2023 r.
w sprawie zmiany Statutu Gminy Skołyszyn
Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40), Rada Gminy Skołyszyn uchwala, co następuje:
§ 1. W uchwale nr LXIV/394/22 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 25 listopada 2022 r. w sprawie Statutu Gminy Skołyszyn wprowadza się następujące zmiany:
1) w §16 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W przypadku odwołania z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada dokonuje wyboru zgodnie z przepisami Ustawy.”;
2) w §28 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: „2. Wymagania określone w ust. 1 pkt 2 i 5 nie dotyczą sesji, o której mowa w §19 ust. 3.”;
3) w §58 ust. 3 uchyla się;
4) w §60 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji wybiera Komisja spośród swojego grona.”;
5) w §77 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Posiedzenia Komisji mogą być zwoływane także na pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady;
2) nie mniej niż 4 Radnych;
3) nie mniej niż 2 członków Komisji rewizyjnej.”.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Przewodniczący Rady Gminy Skołyszyn
mgr inż. Dariusz Łyszczarz